Cinder

 
Jag tänkte att jag ska börja med ett nytt inslag här på bloggen. Jag läser så mycket böcker så jag tänkte börja med korta rescensioner här på bloggen. Det kanske finns någon som kan bli inspirerad. Att läsa har varit min största hobby sedan jag var tonåring.
 
 
 
 
Titel: Cinder
Författare: Marissa Meyer
Serie: The lunar chronicles #1
Språk: Svenska
Sidor: 336
 
Handling: I en dystopisk framtid där androider fyller gatorna, en dödlig pest plågar befolkningen och ett ett krig hotar med det mystiska lunafolket bor Cinder. Cinder är ingen vanlig flicka utan hon är en så kallad cyborg, när hon var liten var hon med om en olycka och består därför till stor del av metalldelar. På dagarna jobbar hon som mekaniker på det stora torget och hon är en av de skickligaste i landet. Men Cinders förflutna är lite av ett mysterium, vem var hon egentligen innan olyckan? Och varför kommer prinsen och ber om hennes hjälp?
 
Omdöme: Boken började lite segt och jag lev skeptiskt inställd mot cyborgerna. En cyborg är en människa som har vissa mekaniska kroppdelar. De är på så sätt till viss del robotar och har ingen ställning alls i samhället. Många av dem har fått sina plåtdelar på grund av olyckor där någon kroppsdel blivit svårt skadad. Jag älskar att läsa ungdomsböcker, gärna fantasy, och helst i serier, men robotar kändes för mycket även för mig. Grund historien på den här boken är från den gamla traditionella sagan Askungen vilket gjorde mig sugen på att fortsätta, vilket jag är glad att jag gjorde. Jag gillar den här spinoffen på den traditionella sagan. Prinsen är ljuvlig, Cinder är tuff och starkt trots den elaka styvmordern. Jag gillar även samhällskildringen, dystopin, en ganska tung framtidsvsion där människor är beroende av tekniken. Det finns många bra karaktärer med i boken vilket jag gillar. Den snälle doktorn som håller till inne på slottet bland annat. Jag tror att den här boken skulle kunna användas för mig i mitt framtida yrke som lärare i svenska på gymnasiet. Det finns mycket att jämföra med dagens samhälle och diskutera kring i den här boken som är spännande. Jag läser just nu fortsättningen som heter Scarlet och är baserad på Rödluvan.
 
Betyg: 6/10
 

Kommentarer



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0