Udda verklighet

 
Titel: Udda Verklighet
Författare:Nene Ormes
Språk: Svenska
Sidor: 254
 
Handling: Anledningen till att jag började läsa den här boken är för att vi letar efter en fantasybok till våra 7:or på jobbet. Helst vill vi ha en bok skriven av en svensk författare vilket inte är helt enkelt när det kommer till fantasyberättelser. Det finns inte så många bra svenska fantasyförfattare. Boken är författarens debutroman och utspelar sig i Malmö vilket jag älskar. Fantasyvärlden finns i vår verkliga värld men också i parallella dimensioner. Välkända kännetecken för Malmöstad finns med som att t.ex. oraklet håller till i turning torso. Udda ,som huvudkaraktären heter, har lidit av otäcka mardrömmar hela sitt liv. Bokens inledning beskriven en av drömmarna som hon och hennes vän Daniel följer upp. De går till platsen där drömmen utspelat sig och hittar blod. Udda blir indragen i en värld som hon inte hade en aning om att den existerade med varelser som hela tiden levt runt omkring henne men som hon aldrig sett.
 
Omdöme:Boken är spännande och har det mesta av det som en fantasybok bör ha. Jag skulle gärna ha haft lite mer krälek och knepigt nog lite mindre sex...hmm. Haha :) Vi fick stryka boken från vår lista för 7:orna eftersom den har några lite väl heta sexscener som inte passar sig för 13åringar. Dessutom är det några scener som kanske är lite otäcka för dem också. Jag hade lite svårt att läsa ut den. Jag saknade några riktigt färgstarka karaktärer. Ingen av karaktärerna föll mig i smaken riktigt. Det är svårt att fastna för en berättelse när man inte riktigt fattar tycke för någon. Ett plus är utseendet på boken, alla boksidor är svarta på kanten vilket ger boken ett spännande utseende. Sådant gillar jag. Språkligt är boken bra, jag skulle önska lite fler metaforer och bildspråk men man kan ju inte få allt. Det finns en uppföljare till boken.
 
Betyg: 3/5
 
 


 

Kommentarer



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0