Molningt

2012-01-30 11:19:23 Kategori: familj
(2) Kommentarer
Idag hade vi läst på väderleksrapporten att det skulle bli regn. Vi trotsade regnet och drog ner på stranden. Det var molning som 17 och nästan inte nån annan där. Man kände att solen tog igenom molnen och regnet kom inte förän nu på eftermiddagen så det gjorde vi bra. Tyvärr börjar jag få lite solpanik. Jag är typ inge brun alls och så flagnar jag redan bort det lilla jag har. Ännu värre är att Tuva är brunare än mig. Inte ok!

Jag har börjat komma in i shoppingtagen riktigt ordentligt nu och är en baddare på att pruta. Har lyckats hitta många fina klänningar.

Tyvärr ligger vårat nya hotell inte alls vidare bra till. Det är en stor väg precis utanför som är kraftigt trafikerad. Dessutom ligger det mitt i en backe och det finns ingenting runt omkring. Inga resturanger eller affärer. Lite tråkigt. Men rummen är fina iaf. Så nu vill vi bara ha sol så vi slipper spendera nån tid alls på rummet mer än att sova och duscha.

Tuva har blivit lite semster skadad och frågar hela tiden om vi ska ta en drink. Eller som hon säger, krink.

Nellie ville inte äta nånting annat än pommes med ketchup eller bara vanligt, torrt, kokt ris första veckan. Hon vägrade att smaka på all annan mat, fruk eller till och med glass. Men nu har hon kommit in i matglädjen hon också och äter som en liten baddare.

pix

2012-01-30 11:11:19 Kategori: Foton

white sand beach

2012-01-30 03:35:39 Kategori: Foton

Sista dagen i Khao lak

2012-01-28 13:11:03 Kategori: allmänt
(1) Kommentarer
Nu är det sista kvällen för oss här i khao lak. Jag har förökt lägga ut bilder på bloggen i 2 dagar nu men det funkar inte så nu håller jag på att ladda in några på facebook istället.

Idag tog vi en taxi till en annan strand här i Khao lak. White sand beach. Det var härligt att prova på en ny strand över en dag. Sen gick vi på marknad Fredrik, Tuva, jag och Nellie. Ungarna fick handla lite av varje och så käkade vi en massa mumma.

Tiden bara springer iväg här så vi har inte hunnit med en tur till Similian Islands som vi hade tänkt oss. Men det känns inte nå roligt att stressa heller. Dessutom hade inte barnen kunnat följa så då hade vi behövt åka i omgångar. Vi får se vad surin har att erbjuda. Vi kanske åker på nån tur där.

Det märks att jag har blivit gammal för jag klarar inte av att ligga i solen som jag har gjort tidigare. Några minuter sen måste jag upp och gå lite så jag inte svimmar av i värmen. Men att ligga i skuggan och njuta är ju inte direkt fy skam det heller.

Hörde att det kommit mycket snö hemma. Brrrr....vi önskar att vi skulle vara borta i 3 veckor. Jag vill verkligen inte ha nån snö. Sandstränder, paraplydrinkar, färska tropiska frukter och vajande palmer ska det vara!

Mitt i djungeln i stora djungeln

2012-01-25 16:20:23 Kategori: allmänt
(2) Kommentarer

Idag bar det av på Elefant trekking. Vi blev hämtade med en tuk tuk på hotellet som drog rätt upp i buschen i bergen. Vi körde till och med över (i) en mindre flod. På vägen upp råkade jag se en jätttespindel, större än min knytnäve, i sitt nät. Jag tänkte att det här måste vara det dummaste jag någånsin utsatt mig för.

Väl framme fick vi vänta en stund innan elefanterna kom tillbaka från en annan tur. Vi träffade på Cho, "like shoe" sa han "easy remeber". Cho´s fru hade dött i tsunamin och han själv hade slungats ända upp dit där "båten" ligger. Efteråt när han varken hade familj eller hem hade han flyttat upp dit i bergen i ett tält. Oh my god tänkte jag, undra hur många jättespindlar han stötte på där i tältet. Det var en rörande historia som han skrattade sig igenom. Kändes så himla sorgligt. Vi återkommer hela tiden till att prata om Niklas och Erikas upplevelser här då och vilken tur vi hade som fick ha dem kvar!

Elefanterna kom och vi fick gå upp på en elefantplattform för att hoppa upp i elefantkorgarna. Tuva hade bestämt sen länge att hon skulle rida med morfar och Helena. Men när hon skulle hoppa på fick hon panik och gallskrek. Hon tvungades i korgen och jag vände mig bort....jobbigt.
Fredrik, jag och Nellie hoppade på nästa elefant.

OJ vad det skumpade. Jag hade aldrig kunnat ana hur man kastades fram och tillbaka på den där ryggen som ser så stabil ut. Men naturen var fantastisk! Och Tuva tystnade efter en liten stund och tyckte att det var roligt. Elefanterna manades på i ca 15 min. Tyvärr gick det inte att fånga storheten av omgivningen på bild, men många kort blev det i alla fall.

När vi var framme fick vi hoppa av på nästa elefantplattform och sen kom nästa äventyr. Upp i djungeln på vandring. Och hade det bara varit för oss vuxna hade det väl inte varit nånting att höja på ögonbrynen över. Men när en yttepytteliten thailändare lyfter upp Tuva 35 kg på höften och börjar knata uppför bergen i regnskogen på halkiga stenar med gummistövlar blir man både nervös och full i skratt. Hon var ju näst intill lika stor som honom. En annan liten thailändska tog hand om Nellie. Vi var inte betrodda med den uppgiften.
Uppför hemmagjorda stegar och plankor över vattenfall färdades vi till ett vattenfall där vi fick bada i kristallklart bergsvatten. Häpnandsväckande! Jag hade kunnat stanna hur länge som helst!

Vägen tillbaka var ännu värre. Pappa och Helena hade gått före medan vi badat lite mer. Tur var väl det för Helena hade nog svimmat om hon sett färden ner. När thailändaren som bar Tuva häll på att storkna av tyngden efter halva vägen fick han för sig att ta henne på ryggen ner för den långa stegen efter bergsväggen. Fredrik och jag som vet hur det är att bära henne på ryggen, hon gör inte ens ett försök att hålla i sig själv, höll andan och försökte tänka på nåt annat. Allt slutade iaf väl och vi skumpade tillbaka på elefanterna. Tillbaka vägen var ännu skumpigare än dit.

Allt som allt var det hur häftigt som helst men jag behöver nog inte rida elefant igen. Prisvärt skulle man kunna kalla det då vi betalade drygt 200 kr per vuxen och barnen var gratis. Då var det säkert 10 personer inblandade, taxiresan, elefanter, dryck och lite frukt. Stackars människor....

Vi klarade inte av att sola och bada idag, det svider lite här och var, så vi vilade och gick och käkade en brak grill buffé. Den kostade drygt 200 kr för 4 personer med dryck och extra pommes . Härliga Thailand!

bilder

2012-01-24 17:08:32 Kategori: allmänt
(3) Kommentarer

Våran strand i Khao lak

jippe jag fick vara med på en bild också

Nu ska vi sova så vi orkar upp på elefant tur imorgon bitti

After beach

2012-01-23 12:12:05 Kategori: allmänt
(3) Kommentarer
Nu sitter vi här på altanen med en kaffe. Regnet kom nu på eftermiddagen igen. Men det gjorde inte oss nånting eftersom vi redan fått tillräckligt med sol för idag. Tuva simmar som en fisk här i poolen i regnet. Hon kommer nog få simhud mellan tårna efter 2 veckor här nere :D

Fredrik blev stucken (eller vad man nu blir) av en Jelly fish idag. Han skrek rätt ut när vi stod med vatten upp till naveln. Jag stod brevid med Nellie i famnen, livrädd att det var en haj eller krokodil kastade vi oss iland. Först syntes ingenting och jag tänkte att han var så där låtsassjuk som han kan bli ibland. Men sen kom brännblåsorna. Hela fötterna och ena benet ändå upp på låret var full med blåsor. Det såg ut som han blivit bränd av brännässlor. Kändes så också enligt honom. Thailändarna tyckte inte alls det var nåt att göra en stor grej över. De baddade med vinäger och sa åt oss att gå till apoteket.

På vägen till apoteket försvann blåsorna och han kände inget av dem heller. Däremot hittade vi på en thailänds marknad som var spännande. Det fanns all möjlig läbbig fisk. Thailändarna grävde i baljor med slemmiga, illaluktande grejer. Det låg köttbitar med både det ena och det andra på. Det fanns en massa härlig frukt och grönsaker som vi köpte på oss av. Och självklart en massa kläder och skräp. Jag hade kunnats strosa där hur länge som helst. Men Fredrik tröttnade såklart snabbt.

Nellie hade en skön kommentar igår. Hon drog handen i pannan och sa "Ooooohhh.....varmt! Nee båsa" Hon tyckte visst att det blåste för lite här :D Godbiten! Annars verkar tjejerna njuta.

Bilder från dag 1

2012-01-22 21:55:03 Kategori: Foton

Framme

2012-01-22 13:55:26 Kategori: allmänt

Nu är vi framme. Resan gick jättebra! Jag har väldigt snälla barn kan jag konstatera när de jämförs med andra små monster. Det är klart att en flygresa på nätan elva timmar inte är världens roligaste sak med 2 små tjejer, eftersom det inte ens är det som ensam vuxen.

Jobbigast på flyget var att barn släpper ju allt de har i händerna. Så fort de tagit av en kork från en tuschpenna så slinker den ner på golvet och sen är det värsta projektet att krypa fram den igen. Och Nellie skulle såklart varje gång hon ville dricka eller äta något, släppa sin napp. Rakt upp och ner, inte en tanke på jobbet som ligger bakom att få fram den igen.
När man sedan flyger under nattetid och gubben bakom snarkar som en hel motorsågsmassaker så vill man ju inte gärna buffla runt bland sätena och väcka alla.

Barnen sov ca 3,5 timme på flyget och Fredrik och jag nånstans runt 1,5 timme. Så nu ligger vi däckade och barnen snarkar högt och ljudligt. Klockan är här 19.30 nu. Och nu orkar vi inte vara vakna längre. Men för att ni inte ska bli oroliga tänkte jag kasta iväg några ord.

Värmen slog emot oss på flygplatsen och jag insåg att jag måste vara född för att leva i ett tropiskt klimat. När andra gnäller på den tryckande värmen, ÄLSKAR jag att bli hel omlindad i mjuk och gosig, blöt, supervarm luft. Det värmer ända in i hjärta och själ. För att inte tala om naturen. Regnskog....aahhh...vårt att hitta vackrare.

Tyvärr är det en dålig period vad vädret gäller här nere så vio har redan fått träffa på en del regn och molnighet. Men än så länge har jag inte brytt mig. Så länge det är varmt.
Vi har badat lite och spanat in omgivningarna. Vi bor i en fin bungalow väldigt nära stranden.
Niklas: vi bor tydligen väldigt nära den där strandade båten. Får gå dit och kika.

Gjorde ett försök att kasta med nån bild men jag orkar tyvärr inte vänta på att de laddar upp så ni får klara er utan idag.
Kram till alla som vill ta åt sig :)

På väg

2012-01-21 14:13:52 Kategori: allmänt
(0) Kommentarer

På väg till Arlanda. Slocknad stjärna med lite trångt benutrymme. Men hon verkar piggare och hostan verkar bättre. Hoppas hon blir pigg nu!

Envis

2012-01-21 09:58:38 Kategori: allmänt
(0) Kommentarer

Tuva envisades med att ösa på kanel på gröten. Jag varnade henne. Undra om hon kanske trodde att det var choklad. Inte så förvånande att hon inte åt upp iaf...

Sjuk eller trött

2012-01-20 10:13:57 Kategori: allmänt
(2) Kommentarer

Imorse ilade jag till sjukhuset för att göra en gynundersökning, barnmorskan hittade en stor cysta på vänster äggstock för nån vecka sedan. Det visade sig inte vara nån fara men då frågar doktorn...

Dr: " Är du säker på att du är frisk i övrigt? Du ser riktigt risig ut...eller ja, sjuk"

Jag: " Jag har en dotter som är sjuk så jag har inte sovit på 2 nätter"

Dr: " Jaha. Ja du ser hemsk ut, åk hem och vila nu"

Öööhhh.....tack?!?!
Nu känner jag mig genast lite värre däran. Och inte fan får jag sova heller. Så fort jag ens lägger mig ner på soffan börjar lillisen klättra på mig. Känns roligt att gå ner på jobbet sen och se hemsk ut...

Still going

2012-01-19 23:40:31 Kategori: allmänt
(2) Kommentarer

Nellan slumrade till i en halvtimme medan jag lade Tuva. Hon hostade hela tiden och lagom till Tuva somnat gallskrek hon och hostade så hon inte fick luft.

Så nu sitter vi här och tittar på Dora utforskaren. Det är Nellies nya drog. Hon är helt beroende :) synd varar att mamman snart svimmar av utmattning.

Sjukling

2012-01-19 16:39:59 Kategori: allmänt
(0) Kommentarer
Mitt lilla troll har gått och blivit sjuk. Inatt hostade hon så att mitt arma mamma hjärta gick i tusen bitar. Två gånger hostade hon så att hon kräktes slem.
Lilla gullvippan då ;(
Till slut fick jag sitta upp i sängen med henne på bröstet för att hon inte skulle hosta sönder sig helt och hållet. Jag vet inte om det hjälpte så mycket för hostan men både hon och jag fick nog lite tröst utav det iaf. Vid 5 på natten somnade hon in i en gnällig, hostig och inte alls djup sömn. Själv slumrade jag några min i taget.
Eftersom det inte gick så bra att sova har hon sedan varit tappert vaken hela dagen. Vi har försökt vila, jag somnade som en stock men vaknade genast av hennes hosta.

Nu är jag så trött så att jag känner mig sjuk. Typ döende sjuk. Jag får väl ändå försöka vara glad att det kom idag och inte senare. Nu har vi ändå 2 nätter till hemma innan vi flyger. Måtte lillis tillfriskna snart! :S

Lilltrollet

2012-01-18 20:22:42 Kategori: familj
(0) Kommentarer
Min lilla busunge tyckte att det var en bra idé att prova på att fylla upp min laptop med vatten igår. Bokstäverna badade i vatten. Typiskt....Men det verkar inte vara nån större skada skedd. Kids....

3 dagar

2012-01-18 08:59:58 Kategori: allmänt
(2) Kommentarer

Nu är det bara 3 arbetsdagar kvar till vi åker. Jag är såklart superrtaggad med träningen. Men imorse när jag vaknade hade jag ont i halsen. Vågade inte träna. Tänk om jag blir sjuk nu?!! Men nu har jag ångest. Jag hade ju redan vilat 2 dagar från träning. Kanske kör lite lätta övningar hemma sen ikväll.

Sara lärde mig en ny fläta som jag inte kommer ihåg vad den kallades. Gjorde den på Tuva imorse. Hon blev sååå fin. Tyvärr var den inte alls lika fin efter vi tog av mössan på dagis :) så är det ju med kidsen

Storstaden

2012-01-16 10:12:39 Kategori: allmänt
(0) Kommentarer

På väg till storstan. Morsor på vift'

1 vecka kvar

2012-01-14 22:09:36 Kategori: allmänt
(1) Kommentarer
Om en vecka sitter vi på planet till Thailand. Det känns inte riktigt sant. Fina stränder och god mat. Ah vad det ska bli härligt. Funderar på om jag ska ta med datan så jag kan uppdatera bloggen lite under tiden. Så mamma slipper få en hjärtinfarkt av oro här hemma.
Så här såg det ut sist vi var i Thailand 2008.

Pappa fyllde 50 år!

superTuva =)

600 kalorier

2012-01-14 08:48:10 Kategori: allmänt
(1) Kommentarer

Över 50 min level 15 på trampmaskinen så här på morgon kvisten. 600 kalorier minus. Idag kan jag snaska lite godis med gott samvete. Thailand om vecka kommer jag!

Nu kör vi

2012-01-11 10:24:19 Kategori: allmänt

7km

2012-01-09 19:18:11 Kategori: allmänt
(1) Kommentarer

Här sitter jag på bussen dyngblöt i svett efter 7km jogging på löpbandet. Synd att jag var tvungen att hinna med den här bussen annars hade det blivit 1 mil idag. Var riktigt pigg! Men Så är det när man klämmer in träningen mellan min avslutade arbetsdag och Fredrik start på hans arbetspass. Man får ta den tid som finns när man är små barns föräldrar.

Ahlgrens salta bilar!

2012-01-07 17:31:20 Kategori: allmänt
(0) Kommentarer

Bästa godiset ever! Om de nånsin slutar med den här påsen blir kg allvarligt ledsen! Äntligen lördag :)

Old times

2012-01-06 22:01:18 Kategori: allmänt
(0) Kommentarer
Har suttit och kikat på gamla bilder. Jag har nog inte insett hur lika Tuva och Nellie är varandra. Jag trodde inte riktigt att de var sååå lika. Man ser att det är Tuva för att hon har större gluggar mellan tänderna men annars är det svårt. Hittade lite annat kul också

Tuva i dec 07. Det är bara surläppen som fattas, annars vore det Nellie på pricken

Tuva sa senast  idag att hon ska bli doktor när hon blir stor. Verkar ha varit intressant sen tidig ålder  =)
"Mamma när jag blir stor ska jag bli doktor. Då ska jag heta doktor Isabel" sa hon idag  =)

Den här bilden hade vi på våra julkort 2007

Så himla lika! Den här klänningen hade Nellie här om dagen och så typ exakt ut så här  =)

Haha! Maddis och jag på nyårsafton 07/08. Det var senatse nyår jag festade =) Good old tajms!

Känner mig liite skeptisk till Eriks hårfärg...

Gräslig! är ordet

Tyvärr blev det ännu värre. HAHAHA Det här hade jag glömt. Jag trodde jag skulle skratta ihjäl mig då och det roar än!

Trollunge =)

Korvgrillsmys i Hemlingby

Ser pigg ut strax innan öppning på Popp i Topp. Haha

Nellies rum

2012-01-06 17:15:15 Kategori: familj

image description
Idag har pappa hjälpt mig att tapetsera Nellies rum. Så äntligen är väggar och golv färdiga! Nu ska jag bara sy gardiner och så ska vi köpa lite nya möbler så fort vi får råd med det. Det är först och främst en ny säng och en ny byrå som gäller. Men det får nog vänta tills efter Thailandsresan. Har en idé om en namntavla som jag vill bygga också. Men det får nog också vänta. Får se om jag kan sy gardinerna själv eller om jag lär vänta på mammas hjälp. Om jag orkar ska jag nog försöka själv ikväll.

God fortsättning

2012-01-03 12:01:06 Kategori: allmänt
(1) Kommentarer

God fortsättning på er alla. Jag tyckte inte att ett nytt år kändes ett dugg speciellt i år. Passade på att vila upp mig ordentligt i nyårshelgen. Riktigt skönt!

Betaglucare verkar göra sitt jobb. Sötsuget är borta med vinden. Men shit va äckligt det är! URK! Jag vet inte hur länge jag står ut.

Nu är det bara 19 dagar kvar till thailand!Iiiiih va skönt!

Träningen går riktigt bra nu men jag kände precis att jag fick lite ont i halsen. Gode Gud låt mord vara frisk nu så jag får träna vidare.