Nazism

Jag kom precis hem efter att ha lyssnat på Emerich Roth och Patrik "en värsting" som hade en föreläsning på engelska skolan här i Gävle. Emerich har fyllt 89 år för två månader sedan. Han har överlevt 5 koncentrationsläger under nazisternas terrorvälde. Hans historia var otroligt gripande. Tårar rann ner för mina kinder. För ca 13-15 år sedan var jag inne i en period där det här ämnet intresserade mig starkt. På en resa till Tyskland besökte jag även koncentrationslägret Buchenwald som ligger i Tyskland. Där var det kusligt. Det låg ett obehag i luften och historien "fanns" där. Det var en fruktansvärd känsla att vandra över gårdsplanen där, att få gå in i duscharna som i själva verket var gaskammare. Utanför hade de "omklädningsrum där fångarna fick hänga av sig kläderna för att stuga in i duschrummet. När vi klev in där såg vi klösmärken i betongen ända uppe vid taket ca 2 meter upp. Klösmärken i betong alltså. Tanken på att de skulle stänga dörrarna när jag stog där inne, fy fan alltså. Nästa dött mittemot omklädningsrummet stod nu öppen och där fanns ett litet spår, som en räls. Som ledde rakt till ungnarna, 4st om jag minns rätt. Fruktansvärt!!!!

Jag har inte glömt. Men det fanns inte längre längst fram i mitt medvetande och att nu få se bilder och uppleva allt igen river upp de där känslorna.

Emerich började sin fångenskap i Auswitch men kom så småningom till Buchenwald. Usch. Att se sådana hemska bilder från en plats där jag stått. Där jag befunnit mig. Känslan är obeskrivlig! 




Emerich var 21 år när kriget slutade och han befriades från fångenskapen. Han var 170cm lång och vägde 34kg...!!!  Tanken att den där starka 89 åriga mannen som stod upp och höll föredrag, hur stark som helst, varit i den situationen går knappt att föreställa sig. 

Sedan fick Patrik berätta om sitt liv. Hur han hamnade fel som barn. Redan som 11 åring hamnade han i ett kriminellt gäng och som 19 åring var han en ledare i ett utav Sveriges största kriminella gäng. Men han har vänt sitt liv och de senaste 20 åren har han kämpat för att hjälpa människor att bli av med sitt inre hat.

Att de sedan drar likheter till Sverige demokraterna jämfört med nazismens start skrämmer mig så otroligt! Emerich talade om när Jimmy och grabbarna stod på torget för flera år sedan med sträckta händer och gjorde "Heil" hälsningar, hur de var klädda i hakkors. Man liknade det med att de då var ulvar i ulvakläder som sedan fått stöttning av en smart ledning. En ledning som sagt. Stopp, det där köper inte folk. Ni måste bli smartare. Hakkorsen togs bort och hälsningarna försvann för att man ville vinna mark. Numera är de ulvar i fårakläder. Och se...hur mycket makt de nu börjar få! Patrik talade om att de som hamnar i gäng, aldrig följer sina egna ideologier. De följer sina ledare och deras ideologier. Sverigedemokraterna fick en smart ledning som hjälpte dem att vinna mark. Jimmyn och grabbarna följer dem. Sen följer svenska folket efter utan att egentligen veta vad som finns under fåraklädseln. 

De som tänkt rösta på det partiet borde fråga sig hur de ser på tyskarna som stod och såg på. Hela folket som blundade och höll tyst. Skulle "du" vilja vara en av dem, eller ännu värre, en av dem som utför de vidriga handlingarna?!? 

Självklart inser jag att ingen har talar om att starta upp gaskammaren igen. Men vart startar sådana här historier? Är vi inte lite farligt nära en krock i vårat samhälle? Valet 2014 skrämmer mig! 

P.s. Jag läste en fantastisk bok i veckan som heter "Sarahs nyckel" som handlar om det här ämnet och hur det var i Frankrike. Läs den"

Kommentarer
Ida

Jag håller med!

Sjukt skrämmande att Sverigedemokraterna växer så det knakar & folk fattar ingenting.

Vi har det så jävla bra i Sverige.
Folk tror att invandrare bara vill komma hit & glassa. Och så tar dom ju med sig "hela jävla släkten" oxå (ja, självklart vill man ha sin familj!!!)

Jag blir så less..
Jag hatar folk.

2013-11-07 08:47:27
Linnéa

Ja fy satan, Therese! Jag har också läst boken (och många fler liknande livsöden) och varit där på flera arbetsläger/dödsläger. Fruktansvärt och otroligt svårt att förstå hur det kunde och Kan bli så fel. Det pågår just nu på flera ställen i världen medans vi beklagar oss över att det är för högt ljud i reklamen och för få filmer på tv. Människor lider ju något fruktansvärt och jag kan inte för mitt liv förstå hur jag skulle kunna säga att jag vill ha mina skattepengar eller jobb för mig själv. För "oss" svenskar. Jag är beredd att ge av vår välfärd till människor som behöver det. Och jag tror tamejtusan inte kan flyr från sitt land, från familj, vänner och det liv man känner till, utan anledning. Vi sitter här och har ingen aning om vad folk gått igenom. Ensamkomande flyktingbarn som inte får hjälp av ambulansen, vuxna människor med vilja och kunskap som genast hamnar utanför utan arbete, socialt umgänge och möjligheten att starta om. Jävla skit SD som försöker mygla in sin uppdelning i alla områden. Det är inte "invandrarnas" fel. Det är vårat. Alla länder och människor som sitter passiva vid sidan av när så många lider.
"Dela med dig" säger vi till barnen. Vi borde också!

2013-11-10 22:00:19



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0