Min lilla 6 åring

Idag fick vi tid i Sthlm på ett ställe som heter PRIMA, där de kommer att göra färdigt utredningen på Tuva. 12-13 november ska vi dit. Jätteskönt att få det klart innan vi åker till Thailand.

Strax efter att jag fått det beskedet ringde telefonen igen med nästa besked. Vi fick svar på EEG testet. Tuva har epilepsi. Under den korta stund som undersökningen varade hade hon haft flertalet frånvarobortfall. Jag som kände mig så säker på att det där skulle visa negativt.

Vi ska börja medicinera direkt. Medicinen ska trappas upp under en lång tid från 5mg om dagen till 2*50mg om dagen. Läkaren påpekade att det är vanligt med biverkningar och att det är vanligt att man får byta medicin nån gång. Biverkningar som te.x illamående, utslag, huvudvärk, yrsel,kräkningar,krampanfall mm, som vi måste försöka hålla utkik efter. Vi fick dessutom en medicin som ska hjälpa under kraftiga krampanfall ifall hon får det.

Stackars Tuvisen. Tänk själv va svårt allting måste vara om vissa saker hela tiden blockeras bort. Om jag räknartill tio, så missar hon tre och sju. Nästa gång kanske två och åtta. Inte konstigt att hon har svårt för vissa saker.

Det känns skönt att de hittade på det här som inte alls märks på henne. Jag satt ju bredvid henne under hela testet och verkligen kollade efter eventuella bortfall och märkte inte ett enda där det faktiskt var flera stycken, jätteskumt.

Nu håller vi tummarna för att medicinen ska hjälpa, utan biverkningar, så att hon kan få hänga med som alla andra barn.


Kommentarer
Johanna - mamma till 3

Kramar till er

2012-10-01 21:30:34
URL: http://Jobeah.blogg.se
Fung's got the meds

Men gud vad skumt! Undrar hur många som går omkring med bortfall av alla dess slag utan att någon märker något... Inte konstigt att folk missar saker.

Men men men, Tuvis Tuvis - ett mysterium i en nöt! Pistagio kan vi kalla henne :D

Puuuss

2012-10-02 01:07:15
URL: http://blogg.planetnova.se
Louise

Hoppas det blir bättre nu och att biverkningarna går bort snarast alternativt att npn annan nedicin passar bättre!

2012-10-02 19:32:13



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0