Resetips

Jag fick en förfrågan om att tipsa om lite resevett, kanske framförallt när det gäller att resa med barn. Jag är ingen "hönsmamma" och är inte så orolig av mig som jag många gånger tror är den största spärren när det gäller att resa med barn. Det sitter hos er vuxna! Men jag ska ändå försöka hjälpa till lite.

Under flygningen, om det är en längre flygning eller om det är när barnet skulle ha vilat, kan det vara skönt att ha med täcke och kudde. Jag har bäddat ner mina kids på golvet nedanför mina fötter när de var små. Där har de sovit som stockar! Riktigt toppen! Ska det värmas välling finns det ju tevatten som man kan få av besättningen, men den behöver blandas ut med lite kallt vatten om man ska ha den inom en snar framtid då den är skållhet. Kan vara bra att ha med färdiguppmätt pulver!

Man får ha med sig barnmatsburkar och vårservetter genom väskkontrollen utöver de annars 100ml vätska som får tas med.

Nässpray, napp eller att snutta på välling eller tugga tuggummi (för större barn) kan vara bra vid start och landning. Jag brukar även alltid ha med Alvedon och febertermometer i handbagaget.

När det gäller packningen ska man ta det lite lugnt för i stort sett allt som glöms kan ju köpas på plats. Det man kanske ska vara noga med är att ta med eventuella mediciner och så tar jag alltid med vätskeersättning. För vällingbarn kan det ju vara bra att ha med en bra termos så man kan ha med varmvatten om vällingen behöver höras ute på nån restaurang eller så.

Solskyddsfaktor ska man självklart ha så stark som möjligt, jag brukar köra på solskyddsfaktor 50. Jag har även alltid haft solskyddskläder på mina kids + solskyddsfaktor. Och solhatt som täcker nacken. Sunmate har jag beställt sånna ifrån på nätet, de har varit toppen!

En bra resevagn kan vara bra att ha. Med fullt liggläge och stabila hjul ifall den ska dras i sanden. Solskyddet som man kan köpa på planet är dessutom toppen!

När Tuva blev lite större typ 2,5 år blev det lättare att åka all-inclusive resor då hon kunde äta när hon blev hungrig. Och så orkar de inte gå runt och leta restauranger på kvällarna när de är trötta efter all sol och allt badande. Annars när de är mindre och äter välling och barnmat funkar det att resa på vilket sätt som helst.

Simmpuffar har jag börjat med tidigt på mina kids! Det är bra grejer det när de ska bada!

Man ska ta med i beräkning att barnen känner av semester stämmningen lika som vi göra och därför löser det sig oftast bra med restider och allt annat som man oroar sig för. Barn är väldigt anpassbara!

Jag brukar alltid tänka att det finns ju barn på stället dit vi ska som växer upp där och är friska,och deras föräldrar vill deras bästa lika väl som vi vill våra det. Så då ska väl mina kids överleva en liten semester där de växer upp :)


Kommentarer
Fung on the Floor

Golvet är det bästa stället att flyga på. Jag bäddar fortfarande ner mig själv nedanför sätena och sover som en baby där! :D

2012-08-15 08:33:14
Louise

Många bra tips! :)

2012-08-15 20:09:38



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0