Vaniljfyllda sockersnoddar


50g jäst för söta degar                                                         Blir ca 40st bullar
150g smör
5dl mjölk
½tsk salt
1dl vit sirap
3tsk stött kardemumma
1 ägg
15-16dl mjöl

Fyllning:
300 g mjukt smör
8msk vaniljsocker
5msk socker

Sätt ugnen på 250 grader (i min ugn blev det för varmt, jag hade på 225)
Smula jästen. Smält smöret och tillsätt mjölk. När det är fingervarmt, häll det på jästen.
Tillsätt salt, sirap, kardemumma, ägg och sedan det mesta utav mjölet.
Låt jäsa övertäckt i 30-40 min.
Dela degen i 4 delar.
Kavla ut till rektanglar.
Rör samman fyllningen och bred på den ena halvan. (jag brukar även strö över lite mer vaniljsocker på fyllningen)
Vik över den halvan som är tom över den med smet på.
Skär remsor ca1-1 ½ cm breda. Snurra och vrid till en "bulla".
Låt jäsa på plåt i 30 min.
Pensla med ett  lätt uppvispat ägg.
Grädda mitt i ugnen i ca 8 min.

Innan servering: (funkar superbra att göra efter att de blivit värmda i ugn om man har haft dem i fysen)
Pensla på smält smör och doppa i socker.


Jag har gjort om receptet lite grann efter egen smak te.x så är det i orginal receptet bara 2 msk vaniljsocker i. Men det tyckte jag blev lite klent :P
Det här är mina favoritbullar eftersom de aldrig blir torra.

Trevlig bakning! :D


Kommentarer
Johanna

åh så gott!

2012-02-19 21:55:41
URL: http://jobeah.blogg.se/



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0