Morotskaka

Idag har här bakats morotskaka och eftersom Linnea vart sugen på att också göra det hamma så kommer receptet här :D

Ställ ugnen på 175 grader

4 ägg
4 dl socker        

vispas tillsamman i en skål

Blanda sedan i

4 dl mjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk bikarbonat
2 tsk kanel
1 tsk vaniljsocker
6dl rivna morötter

Häll smeten (som för övrigt är världens godaste smet så jag alltid måste spara lite och äta upp) o en bakplåtspappersklädd långpanna. Mank an även halvera satsen och göra i en sockerkaksform i stället.
In i ugnen i 20-30 minuter (20 i min ugn) och om man har i en sockerkaksform ska den stå inne i 60 min.

Glasyren

Vispa ihop

200 g philadelphiaost
120 g margarin
7 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker

(I orginalreceptet är det hälften så mycket glasyr men då tycker jag att det blir för snålt)

Häll på smeten på kakan när den har kallnat.
Sedan brukar jag ställa in kakan i frysen innan jag delar upp den.

Mycket nöje!


Kommentarer
Linnéa

Åh vad bra med receptet, nu blir det till att baka där hemma :) Och vilka finabokstäver du gjort till tårtorna. Ni kan ni du och Tuva, bagarbrudarna!

2011-03-07 15:52:33
URL: http://limama.blogg.se/



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0