Havreflarn med smörkräm

Nu kommer ett recept på de kakor som de flesta som fikar här frågar efter. Man skulle kunna säga att de är mina signum kakor :)



2 dl havregryn
150 g smält margarin
2 dl socker
½ dl sirap
½ dl mjölk
2 dl mjöl
½ tsk bakpulver
1 ½ tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 200 grader.
Smält margarinet i en kastrull. Blanda i resten av ingridienserna.
Klicka ut ca 1 tsk stora klickar glest på ett bakplåtspapper. 9 st på en plåt brukar vara lagom. Gör man dem för många eller för stora flyter de ihop.
Grädda i 5-7 min. (i min ugn 5 min max)
Låt svalna på plan yta.

Smörkräm

100 g margarin
2 dl florsocker
1 ägg gula
1 msk vaniljsocker

Röres ihop och bredes på havreflarnen som läggs ihop dubbla.

1 sats brukar bli ca 18 st dubbla kakor för mig.


Kommentarer
Camilla Lind

Hej

Dessa såg otroligt smaskiga ut! Brukar du frysa ner kakorna? Eller blir dom mjuka och sega då? Funderar på att ha dom till ett barnkalas till helgen, men baka dom redan imorgon...

2011-05-17 20:07:16
URL: http://fannybunnymamman.blogspot.com
Bim Lindgren

Fantastiskt goda...familjen älskade dem..

//Bim

2011-12-15 13:06:41



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0