Förlossning 2

Då var det klart. Nu är vi hemma hela lyckliga familjen =)


Jag är glad att jag har 2 graviditeter och förlossningar att jämföra med nu. Det gör att allting känns lite lättare. Förra graviditeten var hur smidig och enkel som helst medans den här har varit grönjävlig. Men då vet jag iaf att det kan vara bra också. Sen trodde jag att jag hade haft den bästa förlossningen man kan önska sig första gången men det visade sig vara fel. Den förra var mer smärtfri men utdragen och utmattande. Den här var iofs väldigt jobbig den tiden den höll på här hemma (3 dygn dvs) men väl på förlossningen gick det hur bra som helst.

Jag hade ju värkar hemma i 3 dygn hela tiden. Värst på nätterna då de kom med ca 10 min mellanrum. När början på den 4:e natten närmade sig gjorde värkarna sååå ont, men kom inte nå tätare. Kanske snarare lite mer sällan. Timmarna mellan 23.00 och 02.00 försökte jag att stå ut men det var ju omäjligt att sova. Vi funderade mycket på om vi verkligen skulle ringa förlossningen eller inte. Man visste ju inte om det var dags eftersom det hade hållt på så där 3 nätter före också utan att hända nåt. Fast nu gjorde det mycket ondare.


Till slut övertalade Fredde mig att det var bättre att dom i så fall fick skicka hem oss igen. Vå packade in Tuva i bilen och släppte av henne hos mamma kl 03.00 på natten. Hon var så bekymrad när jag kved. "Va ä de mamma?!?" Gullungen. När vi kom in på förlossningen var jag öppen 5 cm. Vi fick ett rum och så tog de hål på fosterhinnan så att vattnet gick vid 04.45. Sen sa de att det bara var att vänta.

Värkarna gjorde nu fruktansvärt ont!Så ont gjorde det aldrig när jag fick Tuva för då fick jag ryggmärgsbedövningn innan. Jag fick lustgas och det ska jag säga er. Lustgas is the shit! När jag kände hur värken släppteav gasne så log jag i masken. Jag fattade aldrig den där när jag skulle få Tuva. Barnmorskan frågade om jag ville gå på toa medans jag fortfarande kunde.

Fredde fick följa med så jag inte hittade på nåt tok...Väl på toa fick jag en värk som går till väldshistorien. Jag började gasta till Fredde att jag skulle trycka ut "den" på golvet. (Här är det lite suddigt för mig) Fredde släpade mig från toan till sängen medans jag bönade och bad efter masken med lustgas. När vi väl fått upp mig i sängen och jag fick tag i masken var det som att kroppen sköt ut hela maginnehållet (haha) ur mig. Jag skrek i den där masken som jag aldrig gjort förut. Riktiga iiiilvrål, inga aj eller oj där inte. Jag minns svagt att Fredde började skratta hysteriskt (stackarn var ju chockskadad) och att just då kom barnmorskan och sköterskan inspringades. De kastade över mig på rygg och så sa hon åt mig på skarpen att sluta skrika och andas i stället, och att jag måste sluta trycka för värken va slut. Huvudet var halvvägs ute. En ny värk och floffa. Vilken befrielse. Aaaahhh. 05.43 var hon ute, underverket! All smärta var bortglömd och på magen låg en vacker liten slemmig varesle. Vilken kärlek! Ännu en gång (3,5år senare) kände hur Freddes tårar droppade ner i mitt ansikte. Ett ögonblick som man aldrig glömmer.


Den här gången var mycket mer smärtsam men en övergående smärta under en kort period. Jag är hur pigg som helst nu efter i stället. Med Tuva pratar vi ett enormt köttsår i hela underlivet som gjorde sig påmint i hela 6 veckor med svidande och ont. Den här gången blev jag inte ens svullen och har inte haft ont över huvudtaget efteråt förutom eftervärkarna när livmodern drar ihop sig. (och amningen förståss)  Toabesöken är högst normala och inga handduschar behövs. Så himla skönt. Jag rekomenderar en förlossning där man känner sina värkar. Smärta är en annan form utav njutning sägs det.

Nu har jag äntligen min lilla ängel här hos mig. Och hon har riktigt en stolt storasyster. Lyckan är total!!


Kommentarer
Louise

Stort Grattis till er! Ser framemot fler bilder på lilltjejen. Kram

2010-03-14 10:40:00
Elin

oj va jag grät när jag läste...

grattis igen till lilltjejen!

2010-03-14 10:45:28
T I N A

Grattis ju!!!

2010-03-14 11:03:46
URL: http://thegreengirl.blogg.se/
A

grattis ;p

2010-03-14 11:04:53
URL: http://annnaaah.blogg.se/
Cecilia, Kär-Smycken!Ceilia, Kär-Smycken!

Grattis, vad härligt det låter. Har själv två söta flickor.

Härlig blogg!

Ska vi följas via Bloglovin?



Sköt om dig och ha en underbar söndag!



Just nu kan man vinna snygga smycken på min blogg! Välkommen!

2010-03-14 11:46:47
URL: http://karsmycken.blogg.se/
Cillepill

Men guud vad fin hon är! Du skriver så fint också så nu rullar lilleskutt tårar:) Helt underbart! Grattis igen. När får man hälsa på?

2010-03-14 19:39:52
Daniel

http://veckansorfil.blogg.se -För dig som inte riktigt...? äh, vad sägs om att supa oss fulla till Harry Potter istället? -Den där Ron blir faktiskt snyggare efter några glas...

2010-03-14 20:04:06
URL: http://veckansorfil.blogg.se/
Ida

GRATTTIS GRATTIS till er alla. Är det Elise nu då? KRAMAR

2010-03-15 08:45:16



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0