My name is Olla

Nu så här inför Nellies dop och efter utlandssemestern så ska jag ta upp det här med namn. Båda gångerna när vi skulle bestämma namn på våra tjejer har jag fegat ur och låtit Fredde ta sitt favoritnamn. Jag vet inte egentligen varför men jag har tyckt att det kännt läskigt att välja.

Jag heter Ulla Maria Therese. Och har alltså mitt tredje namn som tilltalsnamn. Det gör sig påmint varenda gång vi ska resa någonstans. För då ska man alltid skriva sitt fullständiga namn som i passet, på biljett och dylikt. När vi nu satt på planet till Kreta och flygvärdinnan stod i raden framför oss och frågade efter Ulla Jansson som beställt varor så reagerade inte jag på att det kanske kunde vara jag. Det brukar alltid vara så i början av resan, sen vänjer jag mig. "Är det Ulla Maria Jansson då?" frågade flygvärdinnan. Ahaaaa, då gick det upp ett ljus för mig. Här är jag ropade jag snällt.

I receptionen på hotellet är det alltid samma sak. Nu när jag skulle anmäla Tuva till hennes aktiviteter fick jag lämna ut rumsnumret, och då när mitt namn dök upp i dataskärmen så säger dom "Olla?" Yes yes svarar jag. Det är inte direkt så att det är någon idé att påpeka att, nä mitt namn är faktiskt Therese. För då nästa gång jag kommer och det sitter en annan där får jag börja om igen. Jag har provat, så jag vet.

När vi åkte till Miami och mellanlandade i London fick engelsmännen problem. Vi var ju ett så stort sällskap. Alla utom Madde och jag hette Söderholm i efternamn medans det slog sig så bra att Madde och jag har samma efternamn och heter Jansson båda två. Där stod vi i en klunga på 8 personer och hade räckt fram alla passen samtidigt. De fick problem för de ville av nån anledning använda sig utav våra tilltalsnamn och när de skulle få fram mitt tyckte de att jag var superkonstig som hade mitt tredje namn som tilltalsnamn...jaha...över till Madde. Hon heter Ida Madeleine, och har alltså sitt andra namn som tilltalsnamn....hon såg ännu mer förvirrad ut. Och så över till Tuva. Hon kunde för allt i världen inte förstå varför Tuva inte hade samma efternamn som sin mamma (inte i Usa heller) och hon heter dessutom sitt första namn som tilltalsnamn. Då säger hon i disken "crazy swedes" Haha. Inte gjorde det saken bättre att det fanns 6 Söderholmare och 2 Jansson heller. Det tog nog en timme för oss att bli klara där. Precis ett sånt sällskap som man inte vill hamna bakom i kön.

Under den resan reagerade jag över det där med tilltalsnamn osv. Jag hävdade starkt när Tuva skulle döpas att hon bara skulle heta Tuva för jag förstår mig inte riktigt på det där med andra namn. Fredrik tycker att får man en dotter ska hon heta som mamma i andra namn och en son ska heta som pappa. Inte för att det spelar mig någon roll. Men under Miami resan var jag glad att Tuva iaf heter Tuva Therese. Nellie ska få heta Nellie Maria. Så skulle vi nån gång i livet få en tredje tjej lär väl hon få heta Ulla i andra namn då. Tur att inte det var Nellie....Nellie Ulla klingar inte så fint =)

Fredde (och hela hans familj) har alltid roligt åt "Olla" och jag tycker att det är ganska roligt jag också. Det är ju  inte så många gånger per år jag får heta det =)

Kommentarer



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0