Babybooooom

Nu tänker jag prata lite förlossning med er, skräll va!?! Jag såg såklart förlossningskliniken idag. Det är lixom en hatkärlek över programet. Det är så härligt och man gråter när dom kommer ut. Men samtidigt så är det så mycket komplikationer och kladd och äckel och smärta också. Dom flesta som är med i just den här serien är ensamstående tonåringar mellan 14-18 år utan pappor till barnen. Det är ju så tragiskt att man vill gråta för det också. En sak som är riktigt läskig är att i stort sett alla i USA verkar ha med sig hela tjocka släkten i förlossningssalen. Oberoende om det är en ensamstående tonåring eller ett medelålderspar som ska få sitt 5e barn. Men hallå....kul att ha farmor och alla kusiner och svärisar och föräldrar och syskon...näää. Först tänkte jag att  nja, kanske skulle det inte vara så tokigt med familjemedlemmar om man inte hade nån annan med sig. Men jag har ju faktiskt nån annan med mig och det räcker att han ska behöva vara med. Sen är jag så himla facinerad av att barnen när dom plockar ut dom, speciellt om det är kejsarsnitt, är alldeles lelösa och sladriga och kladdiga. Dom bara draaar ut dom. Idag tog dom tag runt halsen  på i stort sett allihopa och drog. Men....dom är ju så sköra dom små liven när dom kommer ut. Man vet ju själv hur nojig man är med att hålla upp huvudet.
tuva ca 5 min gammal  =o)

Dagens program orsakade många flashbacks till min förlossning. Bland annat var det en tjej som inte fick ut bebisen sista biten och personalen började bli oroliga. När jag fick Tuva så tjatade min barnmorska om att bebisen måste igenom en liten kurva, bara ett knyck, och sen skulle den komma. Jag pustade och frustade i 3 timmar för att få till det där knycket. Men det var aldrig nåt prat om att det var nån fara eller att det tog lång tid eller så. Den här tjejen höll på 20 min sen klöpp dom upp hela helvetet. Och ja jag är ledsen att svära, men HELA alltså. FY FAN! När jag själv fick igenom Tuva genom "knycket" så kom hon ut direkt.Dom sa idag att det var det mest kritiska läget när man får ett så stort barn (som både hon och jag fick), man kan vara för trång för att knycket ska knyckas till. Hehe. Under dom första sek så var hon aldeles vit/grå/blå och lelös. Jag minns det, men jag kan inte koppla det till dom bebisarna som ajg ser på tv:n. Fredde och jag har pratat om det där efteråt, men det gick så fort för Tuva att få en fin färg att vi inte hann reagera. Men efteråt så inser man att man nog hann med att undra va som var fel. Dessutom så kastade hon upp Tuva direkt på min mage. Varken Fredde eller jag såg henne torka av Tuva. Men hon var inte det minsta kladdig, blodig eller liknande. De här bebisarna är ju ruggigt kladdiga och äckliga alltså. Det kan ju vara bra att vara förberedd på det....Imorn 13.25 kör det igång igen =)



Jag har inom några dagar fått reda på 3 kompisar som ska få barn nu. Men ni får inte veta än vem =) Men shit vilken babyboom det blir 2010. Och hur roligt blir det inte för mig som har så många kompisar att umgås med. Inte lite skillnad från sist. Iofs så var det 3 av Freddes kompisar som fick samtidigt som vi fick Tuva. Och under åren har vi fått jättebra kontakt och barnen leker hur bra som helst. Det va dom vi åkte till Bulgarien med. 2010 kommer att bli ett fantastiskt år!!

 


Kommentarer



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0