En tillfällig lösning

Titel:  En tillfällig lösning
Författare:  Denise Rudberg & Hugo Rehnberg
Språk:  Svenska
Sidor: 266



Handling: Lisen lever ett perfekt liv. Hon lever i ett perfekt äktenskap, har en välartad dotter och karriären på pr-byrån pekar spikrakt uppåt. 
Teddy lever en annan sorts dröm. Han är en sorglös, stormrik och arbetsskygg arvtagare vars största existentiella dilemma är vilken skinnklädsel han ska ha i nästa sportbil. 

Under ett och samma dygn rämnar tillvaron för både Lisen och Teddy. De är grannar som långt ifrån haft ett gott öga till varandra- Tedde den omogne, festgalne ungkarlen som Lisen både en och två gånger blivit störd av, och Lisen är den präktiga, stela småbarnsmamman som enligt Teddy verkar ha ett urtrist liv. Men ju mer omtumlande tillvaron ter sig, desto lugnare tycks de bli av varandras sällskap och en oväntad vänskap växer fram. 

Omdöme: Jag har läst dessa författares tidigare bok utan att vara stormförtjust. Därför har denna legat i bokhyllan i över ett halvår. Boken är skriven med stor och luftig text vilket gör den lättläst. Jag gillar när författarna använder olika kapitel för att beskriva olika personer. Storyn är simpel, det gick att lista ut allt redan under de första kapitlen, något som jag annars brukar älska men som i det här fallet känns lite för utspelat. Karaktärerna är däremot bra och känns otroligt nutida. Den här boken liksom den förra skildrar en nutida händelse, hur förhållanden kan raseras och byggas upp i det nutida samhället. Detta tror jag är författarnas styrka. Det är dock inte något i min smak. Jag har aldrig förstått det här med otrohet och tjusningen av ha ligga med hundratals olika partners. Låter mest äckligt i mina öron men eftersom det är så det ser ut nuförtiden så antar jag att det är en bok som passar samhällsklimatet som är nu. 

Betyg:  4/10

Kommentarer



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0