Nellie

Lillasyster men ändå på så många vis storasyster. Det slog mig idag, med vemod, hur hon redan formats så pass mycket av sin familjs tillstånd. Hon är anpassningen själv. Hon ger med sig efter Tuvas nycker i alla lägen. Det jag insåg idag var att hon även anpassar sig inför alla vuxna. Idag när hon staplat ved i flera timmar när Tuva var i stallet så blev hon erbjuden en glass som belöning. Så utrycker hon att Tuva nog blir så där arg om hon får en glass och inte Tuva. Tuva var inte ens där, hon var i stallet och ändå tänkte Nellie på henne. Då börjar jag fundera kring Nellies val att inte följa med till stallet. Kan det bero på att hon vill ha egen tid med andra vuxna? Tid då hon inte måste anpassa sig? Det finns en stor chans att det är så. Jag har också märkt hur Nellie som lillasyster till en krävande storasyster verkar tycka att syrran har mer rätt till alla vuxna än hon har. Hon frågar ofta om vi känt Tuva längre än henne och så vidare. Det krossar mitt hjärta när jag inser att det är sant. Inte att vi älskar Tuva mer än Nellie, men Tuva har tack vare sina diagnoser och ställning som första barnet, en särskild plats hos alla i omgivningen. 

Nellie har blivit stor. I många avseenden är hon storasystern bland syskonen. Hon kan analysera på ett sätt som Tuva inte kan och hon ligger långt före utvecklingen än syrran var på under samma period. Men ändå blir hon hämmad. Hon började idag att planera inför sina mor och farföräldrars död. Med tårar i ögonen pratade hon om Hur hon skulle lägga blommor på gravarna och lära Tuva allt som de lärt henne. Det är som att hon redan tar på sig ansvaret för sin syster för framtiden. Det kan vara jag som läser för mycket i händelserna men jag går och lägger mig med en sorts sorg i hjärtat idag. Jag inser att vi varit så glada av Tuvas välmående att vi tagit Nellies för givet. Det behöver inte vara en nackdel att hon fått anpassa sig hela sitt liv med det har åtminstone format henne. Hon hade inte varit den femåring hon är idag om inte hennes syster inte varit den hon är. Kanske är det så med alla småsyskon men idag kan jag inte annat än känna skuld inför det. Hur agerar man som förälder i ett läge där man måste välja vilket barn man måste satsa på för stunden, och inser att de andra barnet aldrig fick samma chans? Båda mina tjejer är underbara och jag skulle inte vilja ha dem på något annat sätt.
Men jag vill inte att de ska växa upp och känna att de aldrig hade chansen att bli den de ville bli. Det är lätt att fokusera på ett barn med svårigheter tack vare rädslan att det barnet inte ska passa in osv. Jag är bara orolig för att vår andra dotter ska växa upp och känna att hon aldrig fick chansen att bli den hon kunde bli. 

Usch det här blev ett djupt inlägg. Jag är glad att jag kan få ur mig mina känslor någonstans och jag vet att jag inte är ensam om dessa problem och att det är flera som läser här som lever i liknande situationer. Ibland är det bara skönt att slippa vara ensam i det, att veta att det finns andra som lever i liknande situationer. Vi gör vårt bästa och hoppas att det är nog. Kram till er alla! 

Kommentarer
Johanna

❤️

2015-05-17 01:51:02
Anonym

Du ska veta att Tuva ofta ofta nämner hur Nellie skulle tycka och "det här skulle man göra med Nellie" osv....jag tror att båda dina tjejer blir precis det dom ska bli för de har haft turen att hamna i världens bästa familj!
Hälsningar fröken

2015-05-17 15:34:35
Maria

Tårarna bara rinner på mig när jag läser detta inlägg. Känner så igen mig i dina tankar har ju Julia som är exakt lika gammal som Nellie och har massa frågor nu. De får gå tillsammans på habiliteringen sen i syskongrupp och prata av sig få stöd. Kram Maria ( föräldrargruppen)

2015-05-19 21:57:59



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0