Det ligger i luften

Sommaren har varit lugn och skön Tuva har strålat ikapp med solen. Men nu börjar vardagen närma sig och hon känner sig mer och mer stressad. Hon har gråtit varje kväll den här veckan och bönar mig att låta henne vara hemma från skolan. Utbrotten har dykt upp igen och den här helgen har hon inte riktigt kunnat slappna av och leka med sina kompisar. Varken de eller hon själv klarar riktigt av att hantera det där humöret som plötsligt dök upp som ett brev på posten. Hon är stingslig och arg mot Nellie också, som är lugnet själv och hanterar varje ny situation med bravur tack och lov.
 
Jag tror inte att hon är ledsen över att skolan ska börja egentligen. Hon gillar skolan. Men hon tycker inte om förändringen i rutinerna. Hon gillar inte att vardagen är styrd av tider som ska passas. Den här veckan har hon frågat stup i minuten hur mycket klockan är, hon är stressad över tiden fast vi inte har någon tid att passa. Förmodligen för att hon känner stressad av att dagarna snart ska börja klockas. Klockan 7.30 kommer taxin, klocken 8.00 börjar skolan osv.
 
Själv är jag mest orolig för hur det ska gå med påklädning av kläderna när det sätter igång. Den här sommaren har hon fått klä på sig själv. Oftast har det varken sett bra ut i matchning eller så har hon kunnat ha både för stora kläder som åker av eller för små kläder som ser löjliga ut. Jag har bara varit nöjd över att det inte varit något bråk om det som utlöser 90% av bråken här hemma, och stolt över att hon har gjort det själv. Men i skolan måste man ha kläder som passar, man kan inte ha klänningar som åker av, utan trosor under osv. För att inte tala om skorna....det vore ju skönt om hon kunde få ha badtofflor året om.
 
Jag gör allt för att förbereda henne för skolstarten och den kommande vardagen men jag önskar att jag kunde ta över hennes ångest helt och låta henne få vara den glada tjej som hon varit hela sommaren.

Kommentarer
Ida

Tuvisen ❤️

2014-08-11 23:48:37
URL: http://idooooos.wordpress.com
Gudrun

Men åh lilla gumman hälsa henne att vi ska ha roligt och ta det lugnt och spela mycket UNO i början!!!💜💜💜

2014-08-17 15:55:41



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0