Särskola

Ja som jag nämnde tidigare så har vi blivit rekommenderade att Tuva borde gå på särskola. Jag tycker när jag listar fördelar och nackdelar att det låter som en sjävklarhet och känns helt rätt. Men när jag tittar på Tuva och är med henne känns det konstigt och jobbigt.
Som det är nu verkar de andra barnen redan reta henne lite. Men hon verkar inte förstå att det är något dåligt. Om hon ska gå kvar i en vanlig skola kommer hon att behöva gå efter särskolans läroplan. Hur länge dröjer det innan de andra barnen upptäcker det och retar henne för det? 
Personalen på särskolan är utbildad inom alla hennes olika diagnoser medans de på vanliga skolan inte har en enda som är det. Inte ens inom ett område. 
Hon tycker redan nu att det är jobbigt i skolan och blir bråkig, arg och ledsen hemma på grund av överkraven i skolan. I Särskolan får hon jobba i sin egen takt efter sina egna förutsättningar. Det vet man ju hur viktigt det var att ligga först i skolböckerna när man gick i skolan. I vanlig skola kommer hon aldrig att ha möjlighet till det medans hon i särskolan kanske kan ha möjlighet att glänsa. Särskolan är dessutom anpassad på alla sätt och vis för barn med speciella behov. Få barn på många vuxna, extra tid till praktiska ämnen som gymnastik, slöjd och hemkuskap. 
 
I vilket fall som helst ska vi den 29/5 få åka och hälsa på i alla särskoleklasser som finns här i stan. 5 besök. För att bilda oss en uppfattning. Det finns 2 olika grupper inom särskolan. Antingen går man i en aktivitetsklass, den är för de med grav utvecklingstörning. Där det mest går ut på att aktivera sig. Eller så går man i grundsärskoleklass. Då lär man sig samma saker som i vanlig skola fast  man gör det i sin egen takt och efter sina egna förutsättningar. De får välja själva (eller vi som föräldrar) om de vill ha betyg eller inte. Om man får betyg så är de inte avgörande för att gå vidare till gymnasienivå. Alla som vill gå på gymnasiet, får gå på gymnasiet. 
Jag önskar och hoppas att en av de här klasserna kommer att kännas som att vi har hittat rätt. Att vi får en typ utav aha upplevelse och bara vet att det är här hon måste gå. Annars vet jag inte riktigt vad eller hur jag ska göra. 
 
Det är definitivt inget lätt beslut. Jag önskar jag visste vad som är rätt. Om det bara fanns ett facit.
 
 

Kommentarer
Marie

Oh vad svårt! Men d som ni än väljer tror jag d blir rätt för Tuva och er som familj för att känna er trygga och att Tuva får ha det bra.. Hoppas på att ngt av alternativen skall kännas bra i hjärtat för er så våran tjej får vara sig själv och glänsa som på bara hon kan! Fina fina Tuva💕

2013-05-23 22:06:57
Louise

Hoppas nån klass känns jättebra! :) att ha utbildad personal o bara barn med liknande förutsättningar låter ju toppen, du får skriva sen hur det gick

2013-05-27 19:56:18



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0