Marsa Alam, Egypten

Ja då var i hemma och allt är så hektiskt att jag inte ens hunnit uppdatera bloggen alls. Men nu gör jag ett försök =)

Flygturen till Marsa Alam gick ungefär tusen gånger bättre med barnen än vi hade trott att den skulle göra. Jätteskönt. Kändes som vi bara helt plötsligt var framme.

Väl framme var det varmt och skönt. Vi hade mellan 27 och 23 grader i skuggan med fläktande vindar. Alldeles lagom varmt. Hotellet var jättefint med 2 restauranger och flera barer. En stor pool, en barnpool och en jacuzzi som var uppvärmd till 30 gader. Aaaahhh så skön den var. Sitta i den med en kall öl i handen kommer jag att sakna =)

Röda havet var härligt ljummet och alldeles klart vatten. När jag skulle kliva i och snorkla första gången skrek jag rätt ut när jag satte ner cyklopet och såg att det simmade 2 kilos fiskar runt fötterna på mig. Men det vande man sig snabbt vid och kunde njuta av undervattenslivet. Snorklingen var mycket bättre än i karibien men ungeför lika som i Thailand tyckte vi. Tuva vägrade att ens sätta ner en tå i havet utan skulle hela tiden bara bada i poolerna. Jag tror inte ens att hon vet själv varför hon inte ville bada där.

Jag tyckte att det var sjukt coolt att ligga på stranden och sola eftersom stranden låg precis mitt i öknen. Haha. Häftigt att se nånting annat än man var van vid. Alla länder i Europa ser ju i stort sett lika ut och karibien och Thailand såg också lika ut. Men det här var nånting helt annat vilket jag tyckte kändes exotiskt.

Man kunde inte kliva i och bada ifrån strandkanten eftersom korallrevet började direkt vid stranden utan man fick gå ut på en lång badbrygga och hoppa i. Det gjorde inte mig nånting men jag kan tänka att vissa skulle tycka att det var trist. Vi fick höra att det fanns en fin sandstrand en promenad bort, över sanddynerna. Vi knatade dit och hittade en superfin sandstrand helt öde men tyvärr grinade Tuva i en hel timme eftersom hon ville bada i poolen så vi fick så snällt knata tillbaka.

Personalen på hotellet var helt fantastisk och fixade allt åt oss. Alla pratade och skojade med oss och det var fullt ös med olika aktiviteter hela dagarna så som dart, volleyboll, vattengympa, boul och vattenpolo. Alla var jättegulliga med barnen och skojade med dem. De var väldigt måna om att vi skulle ha det bra och frågade hela tiden om allt var bra eller om de kunde göra nåt för oss.

Maten var väldigt varierande och även om jag långt ifrån tyckte om allt så tyckte jag iaf alltid om nånting. Det blev heller aldrig tråkigt med maten som det ibland kan bli på all inclusive.

Det fanns några affärer i anslutning till hotellet så vi slapp gå ut till dryga försäljare utan kunde köpa det vi ville alldeles nära där de inte var så dryga. Skönt.

Alla resenärer som bodde på hotellet var väldigt trevliga och i slutet av veckan kunde man prata med de flesta och det kändes väldigt trevligt och glatt. Alla barnen lekte och härjade i poolerna. De flesta svenska.

Marsa Alam är verkligen ett litet paradis mitt i öknen. Mitt bland sanddynorna finns några hotell och en liten flygplats. Jag skulle lätt kunna åka tillbaka. Vi märkte verkligen inte av nånting utav oroligheterna i Egypten. Jag kan inte tänka mig att det finns nånting att bråka om där bland de få hotellen mitt bland all sand =) hehe

 Bilder kommer när jag har tid ;)

Kommentarer
frida h

vad skont att hora att ni haft det bra pa semestern och att ni ar hemma oskadda!! har tankt pa er nu nar man sett om allt tumult dar... ser fram emot bilderna :)

kram kram fran frida

2011-01-31 13:13:52
Linnéa

Åh vad härligt! Och vilka fina bilder du lagt ut. Jösses, ser inte dumt ut det där nu blev man riktigt avis! :)

2011-01-31 18:30:34
URL: http://limama.blogg.se/



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0