Sömnbrist

Tuva har sen i somras haft problem med sömnen. Hon började med att lite då och då vakna mitt i natten och fråga om hon fick titta på film eller äta frukost. Nu i ca 6 veckor händer det VARJE natt. Hon vaknar nån gång mellan 03.00-04.00 varje natt. Då är hon pigg. Efter ca 2 veckor när vi var helt slut lät vi henne sätta på en film i sitt rum och så låg jag eller Fredrik brevid henne och slumrade till. Men inte hon.

Vi insåg rätt snabbt att hon inte kunde få titta på film mitt i natten jämt och ständigt. Så nu i 3 veckor har hon fått legat kvar i sängen med släckta lampor och väntat tills Barnkanalen börjar sända kl 06.00.

Nu är både Fredrik och jag helt knäckta. Man orkar inte ta hand om 2 barn, hus och jobb utan att få sova! Jag skulle behöva gräva ner mig i en grav i 1 år känns det som. Det är ju en sak att vara mammaledig. Då kan man gå runt och känna det som att man har huvudet fullt av bomull. Men att arbeta så är inte att rekommendera. Att stå i en galleria med ett leende på läpparna hela dagen är alla gånger inte så lätt!

Det sjuka är att Tuva själv inte alls verkar känna av det här. Hon vaknar på natten och sen är hon vaken tills hon går och lägger sig på kvällen. Och det gör ingen skillnad om hon somnar 19.00 eller 23.00 heller. Jag som ändå slumrar till ibland där mellan 4 och 6 på natten bredvid henne är knäckt. Men hon är klarvaken.

Hur är det möjligt? Och vad gör man åt det? Väntar på bättre tider? Jag kan väl inte gärna gå till doktorn?
"Hej doktorn. Min dotter sover bara mellan 5-8 timmar per dygn. Men hon verkar inte lida av det. Vad gör vi åt det?"

Tack gode Gud att jag har en ledig dag idag för inatt var Nellie vaken pga feber fram tills Tuva vaknade. Är lika med död mamma

 


Kommentarer
Hilda

Tycker det är så mysigt att läsa din blogg, Therese!! Har en teori om Tuvas sömnproblem. Finns det inte människor som inte behöver sova mer än typ fyra timmar per dygn? När jag berättade för Viktor var det första han sa att hon skulle bli en väldigt bra brevbärare i framtiden =) Kramar!

2011-12-07 20:55:31
URL: http://hildapw.blogg.se/
Petra

Usch vajobbigt för er :(

Jag vet att Puttes mamma har berättat att hans lillasyster fick sömntabletter utskriva vid 2 års ålder för hon vaknade oxå sådär. Hon åt dom i 1v o sen sov hon hela nätter igen.

Hoppas de löser sig! Kram

2011-12-08 21:07:06



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0