Brödbak

Jag försöker baka allt bröd själv här hemma nu när jag har tiden till det. Det är ju så himla mycket mysigare och godare också. Vi har ett bröd som är standard här hemma som är ett måste på frukost bordet. Tänkte att jag skulle dela med mig av receptet. Ett recept som jag har fått av Helena.

Jag kallar den för:

Helenas limpa

Sätt ugnen på 175 grader

5 dl vetemjöl
2 dl grahansmjöl
3 dlrågsikt
2 ½ dl rågkross
1 dl vetekli
½ dl vetegroddar                           
1 tsk salt
4 tsk bikarbonat

Blanda dessa ingridienser noga i en bunke.
Häll sedan på:

1 Liter filmjölk eller A-fil
2 dl mörk sirap

Blandas väl.

Smöra och bröa 2 formar (1½ liters brödformar)
Häll i smeten och ställ in långt ner i ugnen ( 1 hack från botten brukar funka för mig, men det är ju olika på ugnar)
Brödet ska stå i ugnen i 100 minuter. Jag brukar alltid sätta över folie på formarna efter 30-40 min eftersom jag brände bröden första gången jag gjorde dem.

Bröden blir jättesaftiga och goda och så är de relativt nyttiga. Första gången man gör dem så är det ganska mycket ingridienser att köpa hem men sen räcker de väldigt bra om man bakar ofta som jag gör. Då räcker det med att man köper hem nån grej ibland som tagit slut.

Läs nu inte bara detta. Prova!! Det tar ca 5-7 min att kasta ihopa smeten och sen sköter de sig själv i ugnen.

Lycka till!



Dinkelbröd. Ett nytt recept som jag provade idag


Kommentarer
Louise

vad duktig du är som bakar bröd, det har jag aldrig gjort förutom scones då nån gång ;)

2010-09-16 07:58:09



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0