Mardröm

Tuva har börjat drömma mardrömmar igen. Det är länge sen sist, men nu är det varje natt. En morgon sa hon till mig. "Mamma inatt kröp ormen fram under min kudde och bet mig, då blev jag ledsen" Inte undra på att hon skrek så hemskt. Det knepiga är att vi har inte pratat om ormar eller haft nånting med ormar att göra nu. Hur kunde hon drömma just det?!? Hon vaknar minst en gång i timmen och är hysterisk varje natt :(

Familjen är lite kluven just nu. I den här familjen har det alltid varit jag som är den konsekventa, och förmodligen den bestämmande också i de flesta fall. Mot Tuva försöker jag vara konsekvent iaf. Fredrik däremot har svårt att säga ifrån till alla människor och så även till Tuva. Detta har nu bidragit till att det är jag som är den "dumma" i familjen. Tuva frågar "Mamma får jag en kaka?" Jag svarar "Nej, inte före maten" Hon ignorerar mig totalt och säger "Pappa får jag en kaka?" och istället för att säga nej, eller lyssna på mamma så säger han ingenting. Och i hans värld är det tydligen lika som att säga nej. Då är det såklart jag som är dum eftersom det var jag som sa nej. Eftersom att detta har pågått ett tag nu börjar Tuva som oftast att få utbrott mot mig och säga sånna saker som att jag är dum och jag tycker inte om dig, bara pappa. Och när jag tar upp det med Fredrik så tycker han att han visst sa nej...jag kan ju inte ta diskussionen framför ögonen på henne heller...ahaaa ser du nu att du inte sa nej...då blir ju jag ännu dummare i hennes ögon. Nä, jag måste helt enkelt ta mig ett rejält snack med Fredrik, annars kommer det bli jobbigt för mig när han börjar jobba igen om hon inte lyssnar på mig.

Jag har klippt av mig håret igen. Som ni kanske har sett. Jag får mycket kommentarer att det är fint. Då brukar jag svara att det är så himla skönt att vara korthårig. Det ledde till detta:

Tuva: Mamma jag vill klippa mitt hår lika som ditt
Jag: Nej gör inte det. Du har ju så fint hår.
Tuva: Men mamma, mitt hår är inge skönt...

Snacka om att små grytor också har öron. Hon snappar upp allting nu =)

Kommentarer



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0